Een website of webshop goed vindbaar maken is één ding. Ervoor zorgen dat al die gevonden mensen niet direct weer vertrekken, is net zo belangrijk. Heb je een website of webshop? Meet je dan wel eens de bouncerates van je pagina’s? Hieruit haal je zeer waardevolle informatie om te blijven verbeteren.
Uw website kan altijd beter en conversies kunnen altijd omhoog. Met die verbeteringen is KnowHowww dagelijks bezig met hulp van verschillende tools. Met Google Analytics meten wij van iedere pagina uw bouncerate. Bouncerate slaat op het aantal bezoekers dat jouw website al na één pagina verlaat. Weet je waar dit gebeurt, dan kun je deze pagina’s verbeteren. Een aantal dingen waar je op kunt letten.
Voldoet uw website aan de verwachtingen?
Uw bezoekers willen zo min mogelijk zoeken en nadenken. Zodra ze op een link klikken hebben ze bewust, of onbewust verwachtingen. Voldoet de pagina hier niet aan of duurt het laden van de site veel te lang? Dan zoeken ze al snel verder. Zorg daarom voor een logische website en pas het ontwerp en kleurstellingen aan op je dienstverlening. Heeft u een restaurant? Straal dan ook gezelligheid en sfeer uit. Wanneer u goed voor ogen heeft wat het doel van uw pagina is, dan pas kunt u dit voor een bezoeker ook duidelijk maken.
Doelgroepgerichte site of shop
Bij het in kaart brengen van de verwachtingen die bezoekers hebben, ligt het bepalen van de doelgroep. In eerste instantie is het verleidelijk om te zeggen dat iedereen welkom is in uw café of hotel, maar afbakenen is nodig. Ook voor uw website. Denk aan de tone of voice of de kleuren die u gebruikt. Probeer met je website niet elke kroegtijger te binden, maar bepaal vooraf een duidelijke doelgroep en strategie en speel in op hun behoeftes. Het vergroot de kans op succes. Daarbij komt dat heel veel bezoekers niet heilig zijn. Het gaat om de juiste bezoekers, de mensen die converteren.
Denk aan titels en content
Binnen no time lezen bezoekers de titel of kop boven een pagina. Spreekt deze niet aan of voldoet hij niet aan de verwachtingen, dan lezen zij niet verder. Besteed dus extra aandacht aan titels en laat de belangrijkste zoekwoorden er in terugkomen. Dit geldt ook voor content. Hierin komen ook de zoekwoorden terug, maar houd de tekst altijd leesbaar met relevante tussenkoppen en waar nodig rust door middel van opsommingen. Een goede balans tussen presentatie en inhoud, kan al veel schelen. Vaak zien wij nog dat landingspagina’s te weinig (of zelfs helemaal niet) doorlinken naar diepere content, wat ervoor zorgt dat mensen ook vrij weinig reden hebben om je website verder te verkennen.
Bounce is niet heilig
Trek je veel bezoekers via social media, dan is de kans vrij groot dat je bouncerate hoog is. Je post een linkje naar een nieuwe blogpost via Faceook of Twitter, een bezoeker klikt erop en verlaat de pagina na het lezen van het stuk. Natuurlijk moet je er alles aan doen om ze op de site te houden, maar dit soort ‘impuls-bezoekers’ die vaak gewoon aan het werk zijn blijven zelden plakken. Maak in zo’n geval terugkeren zo makkelijk mogelijk, door ze attenderen op je RSS-feed, nieuwsbrief en social meda-accounts etc. Zo blijft het contact niet eenmalig.