Met Adwords maak je reclame voor je product of dienst. Je kan er van alles mee, maar als je de weg niet kent, is het een lastig systeem. KnowHowww legt uit en adviseert. Hierbij alvast een aantal tips van onze Adwords specialisten.
Wat doet Adwords eigenlijk?
Door te bieden op zoekwoorden krijg je met zelfgeschreven advertenties een bepaald aantal vertoningen en hogere plek in het betaalde deel van Google. Meestal betaal je pas wanneer iemand klikt op de advertentie om naar jouw website te gaan. Een snelle manier om hoog in Google te komen, maar het kost wel meer geld dan zoekmachine optimalisatie (SEO), waarbij je vooral veel tijd steekt in organisch hoger komen in Google en het resultaat langduriger is. KnowHowww bekijkt per klant welke strategie bij je past.
Gebruik zoekwoorden in advertentieteksten
Zoekwoorden in je advertentie laten zien dat je advertentie relevant is. Google maakt je zoekwoorden bold in je advertentie. Dit helpt je advertentie opvallen.
Houd je zoekwoordenlijst kort
In plaats van een advertentiegroep met een lange lijst zoekwoorden is een kortere lijst zoekwoorden effectiever. Deze kan je exact, breed of in de context zetten. Zo ben je minder geld kwijt en verhoog je je Click Trough Rate (CTR) en kwaliteitsscore.
Bied hoog
Google’s advertentie systeem bepaalt plaatsing door zowel bod en CTR. Door in het begin iets hoger te bieden, krijg je meer clicks en gaat je kwaliteit omhoog. Dan zet je je bod later weer omlaag zodra je CTR iets hoger is.
Vermijd biedingsoorlogen
Verspil geen geld. Bied niet hoog op zoekwoorden die een hoog zoekvolume hebben. Je kan beter zoekwoorden kiezen met een lager zoekvolume, waar wel meer op geklikt wordt omdat je daar minder concurrentie hebt. Het gemiddelde CPC (kosten per click) daalt door deze tactiek.
Bied hoger op exacte zoekwoorden
Stel het bod hoger voor exacte matches. Hiermee hou je de positie van de advertentie voor exacte zoekacties onder controle.
Stel uitsluitingszoekwoorden in
Zet je brede zoekwoorden in? Dan is het aan te raden ook een aantal zoekwoorden uit te sluiten. Is je breed ingestelde zoekwoord ‘luxe tassen Amsterdam’ maar verkoop je één bepaald merk niet, sluit die dan uit. Scheelt je geld.
Gebruik een relevante landingspagina
Pas de link naar je site aan op relevantie. Wanneer je tekst over een bepaalde dienst gaat, verwijs dan ook naar die pagina in plaats van naar de homepage. Kies de landingspage die de zoekwoorden van de zoekopdracht bevat. In sommige gevallen is het zelfs de moeite waard maken hiervoor een speciale pagina aan te maken.
Check je standaard instellingen
Adwords heeft veel instellingen standaard al aangevinkt om je te helpen. Maar zodra je je advertenties specifieker wilt maken, moet je ze aanpassen. Veel mensen verspillen geld in AdWords wanneer ze die instellingen niet bewerken. Standaard wordt Adwords op display en content advertenties tegelijk ingesteld, maar wanneer je alleen maar content advertenties hebt, is geld uitgeven aan display zinloos.
Test meerdere versies van advertenties
Profiteer van Google’s functie waarmee meerdere advertenties op worden gemaakt en afgewisseld binnen een advertentiegroep. Test verschillende advertentieteksten en zie welke versie het beste werkt, zowel vanuit een ROI (Return On Investment) en CTR perspectief. Een betere advertentie leidt tot een hogere CTR en lagere biedingen voor dezelfde advertentiepositie .
Houd je resultaten bij
Maak tussentijdse rapportages van je resultaten. Dit kan in Adwords zelf, maar vertrouw niet blind op Google’s eigen rapportage tools. Ze zijn goed, maar je hebt meer details nodig. Bijvoorbeeld om te kijken welke zoekopdrachten het goed doen bij de brede zoekwoorden. Dan kan je je uitsluitingszoekwoorden weer uitbreiden.
Wil je meer weten na deze tipjes van de complexe sluier die Adwords heet? Neem gerust contact met ons op. We geven advies, nemen Adwords voor je uit handen of geven je de KnowHowww om het zelf te doen door middel van trainingen.