Selecteer een pagina

Google heeft al geruime tijd een nieuw zoekalgoritme en kwam hier eind september mee naar buiten. De ‘Hummingbird-update’ (kolibrie) mag dan de naam hebben van één van de kleinste vogeltjes ter wereld. Een kleine verandering is het niet. Maar voor wie? Tijd om eens precies uit te zoeken wat dit voor gevolgen heeft voor je SEO.

Google komt pas naar buiten met haar updates wanneer deze ook echt gevolgen hebben. Tussendoor worden vaker kleine veranderingen binnen de formules van Google doorgevoerd, in stilte. Het nieuwe algoritme is de grootste sinds 2010 en geeft betere zoekresultaten voor langere zoekopdrachten en specifieke vragen. In plaats van losse woorden, krijg je relevantere resultaten wanneer je een zin vormt. Volgens Google beïnvloedt dit 90 procent van alle zoekopdrachten. Wat betekent dit voor je website?

SEO en Google’s nieuwe algoritme

Goed, wat betreft je SEO. Geen paniek. Voor de zoekresultaten heeft dit gevolgen, voor de inhoud van websites en manier van werken niet. Behalve als je nooit met SEO bezig bent. Wanneer je je SEO op orde had, kan je deze gerust zo doorzetten. Google zegt: zorg voor originele, kwalitatief hoogwaardige content. Wat belangrijk was, blijft belangrijk; Hummingbird maakt het alleen mogelijk voor Google om content beter te verwerken. Bij het maken van de juiste beslissingen over SEO is het belangrijk te blijven begrijpen waar Google naartoe wil. Het doel is uiteindelijk dat wanneer iemand een zoekopdracht doet, Google precies laat zien wat hij/zij wil.

 

“Zorg voor originele en kwalitatief hoogwaardige content.” – Google

 

Geheime formules

Hoe gaan we deze update wel merken dan? Omdat Google altijd lekker geheimzinnig doet over zijn nieuwe wiskundige formules, werd maar weinig naar buiten gebracht. “Om de concurrentie voor te blijven”, wordt als uitleg gegeven. De nieuwe berekeningen zorgen voor nieuwe page ranks en kunnen je website dus hoger of lager binnen bepaalde resultaten zetten. De kolibrie update wordt de grootste wijziging sinds de invoering van het Cafeïne-algoritme in 2010. Cafeïne zorgde ervoor dat veranderingen aan websites sneller werden doorgevoerd in de zoekindex, doordat informatie in kleine brokjes werd verzameld. Tot die tijd duurde het soms weken voordat bepaalde websites waren bijgewerkt.

Google’s Knowledge Graph

Het beter beantwoorden van zoekvragen en -zinnen is mede het gevolg van een uitbreiding van de Knowledge Graph-functionaliteit van Google, vertelt het bedrijf. Hierin is bijvoorbeeld een handige filtertool toegevoegd, waarmee je simpel zaken kan toelaten in je resultaten of weglaten. Ook kan je nu gemakkelijk onderwerpen met elkaar vergelijken. Het verschil tussen een Iphone en een Samsung bijvoorbeeld. De features werken alleen nog niet in Nederland helaas.